top of page

Keto dietten hva er det?



Keto er en variant av low carb dietten. En diett der man spiser så få karbohydrater at kroppen endrer sin forbrenning og forbrenner fett og ikke karbohydrater (glukose). Dette gjør at en kommer i en tilstand som kalles ketose.


Det som gjør keto dietten så effektiv når det gjelder vekttap er at dietten stabiliserer blodsukkeret og demper apetitten som igjen ofte fører til et kaloriunderskudd. Det er ikke uvanlig at hangen til sukker og andre cravings blir kraftig dempet, og det er en stor fordel for mange. En vanlig slankekur øker apetitten, dette fordi når en "nekter" seg selv mye av det en har lyst på gjør at en sprekker og dermed er det mange som overspiser. Ofte fører det til en lang og vond spiral i diettenes verden. Et velkjent problem. Når en spiser ketogent skjer ikke dette i samme grad. Om det skyldes at en får et jevnere blodsukker, eller at apetitt regulerende hormoner blir styrket vet man ikke.


Det man spiser på keto er grønnsaker, fett, kjøtt, fisk og egg. Det finnes flere varianter av keto, men i hovedsak er det dette en spiser.


Grønne grønnsaker som salat og kål er gode valg. Det inneholder svært få karbohydrater, og er rike på kostfiber, vitaminer og mineraler. Du kan spise mye av dette!



Animalske proteiner hører også med. Her velger man kjøtt, egg, fisk og noe meieriprodukter som ost, rømme, smør og fløte. Proteiner metter godt, gir viktig næring og byggestener til musklene. Proteiner innholdet alle essensielle aminosyrer noe som er svært viktig. Animalske proteiner har ikke innhold av karbohydrater, det er kun egg som har litt karbohydrater av ubetydelig mengde.



Gode fettkilder er avokado, avokado - olje, olivenolje, smør og kokosolje. Dog har de animalske proteinkildene en god del fett så en behøver ikke overdrive. En skal ha nok slik at en kjenner seg mett, og ikke føle på nevneverdig sult mellom måltidene. Vektnedgang er en pekepinn på hvor du er i landskapet. Videre er det viktig å begrense inntak av inflammatoriske oljer og fett slik som soyaolje, maisolje, vindrue olje.



Så hvor mye kan man spise på keto? Det vil regulere seg selv. Ved å spise fra alle 3 næringsgruppene vil en bli raskere mett, og en vil komme i kaloriunderskudd. Det er også helt individuelt hvor mye man går ned i vekt. Mange personlige faktorer som avgjør det, men det er viktig å forstå at det kaloriunderskuddet som gir vekttap, og begrensning av karbohydrater som demper apetitten.


Dette er i all enkelhet oppskriften på keto dietten.




コメント


bottom of page