top of page

LAVKARBO PAI MED BACON OG GRØNNSAKER!


Pai er glimrende å lage av restemat. Har en kylling, skinke eller andre kjøttrester er det supert å få brukt opp sammen med de grønnsakene man har liggende. Denne bunnen er laget av havrefiber som inneholder 0 karbohydrater pr 100 gram. Jeg synes den er helt super på smak, og foretrekker dette i stedet for mandelmel. Deigen kan være litt vrien å jobbe med, men en får trykt den utover en paiform på 28 cm.


Jeg brukte følgende til min deig:


100 g havrefiber

1 ss fiberhusk

1 pisket egg

140 g romtemperert smør

Noen ss med vann

Litt salt


Forvarm ovnen på 200 grader.


Rør sammen alle ingrediensene, kanskje må du bruke hendene for å få samlet deigen. Reguler med noen få ss vann for å få en god konsistens. Trykk den så ut i en smurt paiform. Prikk deigen med en gaffel. Forstek pai bunnen i 15 minutter, til den har fått litt gylden farge. Ta den ut av ovnen og la den avkjøles litt før du fyller bunnen.


Til fyllet:


Ta det du ønsker av kjøtt, stekt bacon, kylling eller skinke. Skjær opp det du har av grønnsaker. Løk og purre er godt i pai, litt spinat, brokkoli, rødløk og paprika. Tilpass passende mengde til paiformen.


Visp sammen 4 egg med 3 dl mat eller kremfløte. Tilsett salt og pepper.


Legg det du har valgt av ingredienser i bunnen og hell over eggeblandingen. Strø så over revet ost, og stek paien i ca 20 minutter.


Server sammen med en grønn salat. Pairester er super å ha i matpakka til dagen etterpå!



Comments


bottom of page