En sunn tallerken!



Et sunt måltid hva er nå egentlig det? Jo det er det du legger på din tallerken, og de måltider du spiser hver eneste dag. I en jungel av eksperter med sine råd, dietter og tips så er det likevel en retning som gang på gang baner vei. Nemlig middelhavsdietten! Kanskje er det feil å kalle denne måten å spise på for en diett, men heller en livsstil. En egentlig ganske så enkel livsstil om man tar seg tid til å kokkelere og handle inn friske og sunne råvarer.


En sunn tallerken etter middelhavs-prinsippet skal ha følgene: En stor andel med grønnsaker i alle regnsbuens farger. Jo sterkere farge jo bedre er det. Grønne grønnsaker står i særstilling, men de andre er vel så viktige. Grønnsaker er rike på fiber, kalorifattig, rik på vitaminer, mineraler og fargestoffene som kalles antioksidanter. Grønnsaker er gode karbohydratkilder. Videre skal en ha en del proteiner fra sunne kilder. Fet fisk, kylling, økologiske egg, og begrensede mengder med rødt kjøtt. Linser og bønner hører også til her. Proteiner er kroppens byggestener og de er viktig for å bevare en sterk muskulatur. Proteiner holder oss også mett. Sunne fettkilder trenger vi også. Olivenolje, klarnet smør, avokado, kjerner og nøtter kommer inn her. Fett som vi behøver hver eneste dag.


Frukt som epler, pærer og sitrus er gode valg. Disse har en lavere glykemisk indeks, noe som er viktig slik at en ikke får for høy blodsukkerstigning. Frukt er sunt, men mange kan ikke spise frukt i ubegrensede mengder. Bær er supersunt, ferske som frosne. Dette er gode alternativ til dessert og som mellommåltider.


I tillegg kommer yoghurt, kefir, sauerkraut, kimchi og miso som er probiotika. Probiotika er viktig for en sunn tarmflora. Tarmen behøver både pro og prebiotika. De utfyller hverandre. Prebiotika finnes i grønnsaker.


Helse fordelene ved å spise slik er mange. En forebygger hjerte og kar sykdom, diabetes 2, betennelser og et slikt kosthold er kreftforebyggende. Det er vinn, vinn og så smaker det godt.