10 000 skritt om dagen!



Helsedirektoratet anbefaler oss å gå 10 000 skritt om dagen, ekstra gunstig blir det om vi blir litt andpusten. 10 000 skritt er ca 7 km, og det er en god tur, eller en aktiv hverdag. Anbefalingen er for å sikre seg en bedre fysisk og psykisk helse. For de aller fleste av oss er dette oppnåelig, men er du ikke så glad i mosjon eller å gå tur så teller alle skritt du kan klare. Alt starter med de første step ut døren.


De fleste mobiltelefoner i dag er utstyrt med en helse - app som registrer bevegelse og antall skritt som er gått. Videre så kan man kjøpe en enkel skritteller som en fester i beltet, eller et armbåndsur som registrer skritt og mye mere. Altså ingen unnskyldning for å ikke greie å nå de anbefalte skrittene helsemyndighetene anbefaler sin befolkning.


Tips for å komme i gang:


Gå en tur med kjæresten, et barn eller en venn

Lufte hunden litt lengre hvis du er en som bare rusler rundt huset

Gå trapper i stede for heisen

Gå til butikken, og la bilen stå

Snakk i telefonen mens du går tur

Ta deg en tur i marka


Hva oppnår du:


En generell bedre helse hvis du er i dårlig form

Taper deg i vekt hvis du behøver det

Bedre blodtrykk og blodsukker - regulering

En blir i godt humør

Man sover bedre


Hva trenger du:


Et par gode joggesko eller tursko

En skritteller

Laste ned en aktivitets app

Eller en aktivitets - klokke


Way to go!