Periodisk faste!



Vi er omgitt av et samfunn som er fylt opp av dietter i alle mulige retninger, der de alle forteller oss hva som er den riktige løsningen. Det kan være seg kaloritelling, keto, paleo og listen fortsetter. Felles for de alle er at en går ned i vekt så lenge man følger dietten og rådene. Jobben starter for mange når en har nådd sitt mål, og den nye vekten skal vedlikeholdes. Det er her de aller fleste jojo slankere får problemer, det er vanskelig å holde seg til sin nye vaner. Dermed navnet jojo!


Så hva med faste? Å faste har vært gjort siden tidenes morgen. Ofte i forbindelse med religion, tro, renselse og andre ritualer.


Forsking viser at å faste kan ha flere fordeler, både for den psykiske og den fysiske helsa vår. Det er ikke gjort langtidsstudier på området, men korte studier viser at å faste periodisk kan absolutt ha noe for seg. Her er det nok like mange tilhengere som motstandere så en må tenke selv, eller kanskje prøve en periode med å faste periodisk. Da finner en svaret for seg.


Å faste periodisk betyr at en faster deler av døgnet, eller et hel døgn eller over flere dager. Jeg belyser hva det betyr å faste deler av døgnet her. Vi faster uansett om natten når vi sover, men vi kan forlenge fastingen ved å hoppe over frokost. La oss si at du ikke spiste etter klokken 20.00 på kvelden. Du våkner klokken 06.00 og nøyer deg med vann, te og kaffe frem til klokken 12.00. Da har du fastet i hele 16 timer. For noen kan dette være enkelt, mens for andre vil det være en utfordring å ikke skulle spise klokken 07.00. Hvis det er vanskelig kan man starte med 12 timer faste, så 14 timer for så å ende opp på 16 timer faste. En gradvis tilvenning kan gjøre det enklere.


Her er noen av fordelene periodisk faste kan gi:


Periodisk faste gir kroppen mer tid til å fordøye det du spiser samt eliminere avfall noe som kalles autofagi. Dette betyr rett å slett at du renser mere grundig.

Faste reduserer betennelse og oksidativt stress.

Forbedret metabolsk fleksibilitet, noe som øker stoffskiftet.

Større følsomhet for insulin.

Økt veksthormonproduksjon.

Bedre vektkontroll.


Det hevdes også at denne type faste kan gi bedre konsentrasjon og mental klarhet. Noen får bedre søvn, og et langt bedre overskudd. Å spise mye sukker eller høyt bearbeidet mat kan forårsake insulintopper, noe som fører til mental utmattelse. Å spise hele, ubehandlede matvarer etter faste kan bidra til å redusere disse toppene.


Nå er det ikke slik at du kan spise uhemmet i de timene på dagen en spiser selv om maten du velger er sunn, spesielt om du ønsker å gå ned i vekt. Dog kan det gi en smule mere spillerom på hva en ønsker å spise i normale mengder. Det er bestandig smart å velge sunn hverdagsmat det kommer vi ikke unna, men for mange kan denne måten å spise på et avbrekk på hva som er riktig og galt. Her må en bare prøve seg fram tenker jeg, og bruke sunn fornuft.


Periodisk faste kan altså gi helsen din et stort løft, men snakk alltid med legen din i forkant av en endring av en slik karakter.


Det er noen som absolutt ikke bør faste og det er barn, undervektige og de som har spiseforstyrrelser!