Brokkolisalat


Det er sommer og tid for grillmat. Tilbehør til grillmaten synes jeg er viktig, og det det skal gi god næring samtidig som det er godt. Oppskrifter på brokkoli-salat florere på nettet, og de aller fleste oppskrifter er relativt rike på energi. Jeg lagde en lettere variant i dag, og den ble vel så velsmakende som de ordinære oppskriftene. Dressingen ble laget med lett creme fraîche og yoghurt naturell. Jeg unnlot bacon i salaten da jeg synes det kan bli for mektig sammen med en annen type kjøtt. Bringebær synes jeg er godt i akkurat denne, smaker godt og ser friskt ut.


Vask en middels stor brokkoli, del den opp i små buketter. Kutt en halv rødløk i små biter og bland dette sammen i en skål. Jeg bruker 50 g rosiner i min brokkolisalat. Rosinene har jeg bløtlagt på forhånd slik at de ikke blir for harde i salaten.


Selve dressingen lager jeg på:


1 dl cream Fraiche

1 del yoghurt naturell

Litt presset sitronsaft

1 ts honning

Salt og pepper

Rør dette godt sammen


Vend dressingen godt rundt grønnsakene, og la salaten sette seg. Før servering kan du pynte og vende inn ferske bringebær.


Du kan ha stekt bacon i denne, forskjellige typer nøtter eller kjerner. Det blir uansett ikke feil.


Brokkoli er supermat! Rik på flere viktige vitaminer og mineraler som vi har særs godt av. Et stoff som heter sulforanfan har vist seg å ha en kreftforebyggende effekt, samt at det beskytter mot hjerte karsykdom og det virker betennelsesdempende. Altså det er bare vinn, vinn med brokkoli.


Rå grønnsaker er prebiotisk, og syrnede melkeprodukter som vi har i dressingen er probiotisk. En gunstig sammensetning da dette gir mat til de gode bakteriene vi har og skal ha i tarmen.


Håper du også tar deg tid til å lage din versjon av bokkolisalat i sommer :-)