Grytebrød med surdeig!




Brød er godt, og brød er noe vi alle har et forhold til. Å lage et sunnere godt brød er en glede i seg selv. Surdeigsbrød er bedre for fordøyelsen, nettopp fordi den type brød inneholder bakterier og da særlig melkesyrebakterier. Den type bakterier fremmer en bedre fordøyelse, det inneholder flere næringsstoffer og ikke minst et slikt brød smaker ofte bedre. Surdeigsbrød tar tid å lage, men det er verd å vente på. Denne oppskriften gir et stort grytebrød, nydelig å se på og svært god på smak.

Du behøver følgende:

525 g vann

500 g hvetemel

250 g fullkornsmel (fibra)

1 ss salt

125 g surdeig

Rismel

Hevekurv

Slik gjør du:

Dag 1

Ha vann, hvetemel og fullkornsmel bollen til din kjøkkenmaskin, la denne gå i noen minutter til du har en deig. Dekk bollen til og la den stå på kjøkkenbenken i 2 timer.

Deretter til settes surdeig og salt. Du lar da kjøkkenmaskinen gå på lav hastighet i ca 10 minutter til deigen samler seg nogenlunde rundt eltekroken.

Smør en større skål med litt olje og hell deigen over i denne skålen. Tildekk deigen med et fuktig kjøkkenhåndkle og la den heve i to timer. Underveis i hevingen bretter du deigen inn mot midten hele veien rundt. Dette gjør du i alt fire ganger, altså hver 30 minutt.

Etter siste bretting heller du deigen over i hevekurven som du har strødd godt med rismel. Dette for at deigen ikke skal kleber seg fast. Ta plastikk over deigen, og sett deigen til heving i 12 timer, eller natten over i kjøleskapet.