Verd å vite om fullkorn!



Det er viden kjent at fullkorn er sunt for oss mennesker, men vet du hva det egentlig er? Svaret er at man bevarer hele kjernen i kornet. I det ytterste skallet der sitter fiberen, vitaminene og mineralene. Det er dette som er bra for oss. I raffinert mel er kornet bearbeidet og vi sitter igjen men det hvite hvetemelet. Her er det tomme kalorier, strippet for næringsstoffer.


Fullkorn er med på å forebygge livsstilssykdommer, spesielt hjerte og karsykdom, diabetes og en del krefttyper. I det daglige kosthold bør en derfor velge grove fullkornsprodukter sammen med mye grønnsaker og frukt for å forebygge sykdom. Men hvor mye fullkorn trenger vi i løpet av en dag? En gylden regel er rundt 70-80 gram fullkorn. Som et bilde på det vil en vanlig rugbrødskive inneholde rundt 15 g fullkorn så dermed skal det en del til for å få i seg anbefalt mengde. Derfor er det smart å velge matvarerer som er merket med fullkornslogo.


Fullkorn er dette: hvete, spelt, bygg,rug, havre, brun og rød ris. Mange forveksler kjerner som fullkorn, men kjerner kommer fra en helt annen familie av vekster. Dette er kjerner som solsikkekjerner, gresskarkjerner, linfrø, sesamfrø, bokhvete og quinoa. De er sunne de også men har en annen næringsprofil.


Oppskrift på enkelt grovbrød https://www.kjernesunn.no/single-post/grovbrød


https://www.kjernesunn.no/single-post/enkelt-hverdagsbrød-med-spelt-og-havre



Videre så er havregrøt en sunn ting å starte dagen men. Ved å være litt bevisst på inntaket av fullkorn vil en raskt komme opp i den anbefalte fullkornmengde.