Gulrotsuppe med få ingredienser!




Suppe er godt, enkelt og immunstyrkende mat. Magert, rik på antioksidanter og fiber det kan ikke bli bedre. Ta deg tid til å lage en kasserolle som du kan ha når du behøver noe nærende og som varmer fra innsiden. Suppe er også fint å dele i porsjoner som du kan fryse. Bruk gjerne økologiske råvarer slik at du unngår unødvendige kjemikalier i maten din.


Gulrøtter har høyt innhold av betakaroten som omdannestil vitamin A i kroppen. C- vitamin, kalium og kostfiber er det også rikelig av. Med 36 kal pr 100 g er det en mager grønnsak.


Du behøver følgende:


1 finhakket løk

2 ss olivenolje eller smør

300 g økologiske gulrøtter i terninger

5 dl vann

Kokosmelk for jevning og rundere smak


Slik gjør du:


Fres løken sammen med gulrotuterninger i olivenolje eller smør til dette er blankt og løken er blitt my. Hell over vann og la suppen koke til gulrøttene er møre og myke. Hell over mere vann hvis suppen blir for tykk. Kok gjerne vann på forhånd som du justerer konsistensen med. Blend så supen i en blender til du har en jevn konsistens. Hell suppen tilbake til kasserollen og tilsett ønsket mengde kokosmelk.


Du kan pynte og tillegge suppen feks grønn pesto eller ristede kjerner!