Gode kostholdsråd!





I en jungel av velmente kostholdsråd kan det for mange være vanskelig å vite hva som er best for seg, og sin helse. Det er flust av dietter, noen bedre enn andre mens enkelte kostholdsråd kan være direkte skadelig. Ikke så rart at det kan bli vanskelig å vite hva som er de beste kostholdsråd.


Vi har i Norge et nasjonalt råd som gir ernæringsråd som viser oss hva som er bra for oss som befolkningen. Råd for å sikre at befolkningen får det kosthold som gir god helse, og forebygger sykdom. Enkle og gode råd som alle kan følge. De gir også anbefalinger om fysisk aktivitet, og som et minimum er det godt for oss å ha 30 minutter hver dag med trening. Trening som gir mening for den enkelte, tar oss opp i puls, og gjør oss litt svett på ryggen.


Kostholdsrådene ser følgelig slik ut:


Grove kornprodukter, grønnsaker og frukt, og magre meieriprodukter. Begrense inntak av rød kjøtt til ca 500 gram i uken. Fisk bør en spise gjerne 2-3 ganger pr uke både rød og hvit fisk. Fiskepålegg er også et bra alternativ.


Grove kornprodukter er grovt brød, havregryn, fullkornspasta og fullkornsris. Finere og polerte melsorter er strippet for næring, og bør begrenses. 500 gram med frukt og grønt der det anbefales 2 frukter og resten grønnsaker. Akkurat her er jo mere grønt desto bedre for oss. Tallerkenmodellen er en grei måte å vite om en får nok grønt. Halve tallerkenen med salat eller grønnsaker, en del potet, fullkornsris/pasta, søtpotet og en del med protein.


Med rød kjøtt menes okse, svin og får. Disse kjøttypene har høyere innhold av mettet fett, og det behøver vi mindre av. Det er bedre med lyst kjøtt som kylling og viltkjøtt som har en sunnere fett sammensetning.


Som pålegg anbefales lettere oster, kylling/kalkun pålegg og andre sorter som er av lettere variant. En kan også bruke frukt og bær som pålegg da med lite eller ikke sukker tilsatt. Nøttesmør er rikt på gode fettsyrer, og for mange er det et godt alternativ.


Sunt fett har høyt innhold av flerumettet fett. Som eksempel kan det være avokado, nøtter, og olivenolje.


Melkeprodukter som er lett og noen syrna er en god kilde til kalsium. Det kan være skummet melk, lettmelk, sukkerfri yoghurt, mager kesam, lettrømme og creme fraishe. Det finnes også plantebaserte melkeprodukter som tilfredsstiller krav til kalsium innhold og andre vitaminer som vi finner i de ordinære melkeproduktene. Dette er viktig da det er flere og flere som ønsker et mere plantebasert kosthold.


Dette er de nasjonale rådene i korte trekk, og du kan lese mer på helsedirektoratet.no sin hjemmeside om akkurat dette.