• kjernesunn.no

Top 10 - Matvarer for vår hjerne!


Hvis du føler de tom, sliten, og har vanskelig for å konsentrere deg i det dagligdagse, kan det være lurt å spise noe mere av disse matvarene. Les her:


1. Vann

Kroppen består av 70 % vann, og hjernen behøver behøver vann med for å holde tritt. Så fyll opp vannflasken, glasset og karaffelen og drikk mye vann igjennom hele dagen.


2. Avokado

Inneholder sunt fett som er god for hjernefunksjonen, humør - regulerende og dermed også bra for våre følelser.


3. Blåbær

Rik på antioksidanter, beskytter mot betennelser og hjernealdring. Så spis bær!


4. Brokkoli

Er også rik på antioksidanter, og Vitamin K som har rykte på seg for å beskytte hjernens huske - funksjon.


6. Egg

Egg er rik på Vitaminene B6 og B12, folat og andre fine stoffer. Hjelper deg til å regulere humøret, husken og den kognitive funksjonen. Så egg er bra!


7. Grønne grønnsaker

Inneholder mye folat, og det er fint mot depresjon. Spinat er i særklasse.


8. Laks

Omega 3 rik mat er viden kjent for en god hjerne. Hvis du ikke får nok fet fisk kan det gå utover den kognitive funksjonen, gi humørsvingninger og andre mindre bra issues.


9. Valnøtter

Nøtter er bra, og da spesielt valnøtten. Har du lagt merke til at valnøtten ligner på vår hjerne :-). Den er også rik på oljen omega 3 fra planteriket. En neve er bra å spise i løpet av dagen.


10. Mørk sjokolade

Desserten sparer vi til sist. God for hjernen og smaken. Regulerer konsentrasjonen, humør og i det hele tatt velværet . Jo mørkere sjokolade, dess bedre helsegevinst.


Fordel disse matvarene utover dagen, og spis dem flere ganger pr uke.

25 visninger

Tel: 400 79 904

Kinoveien 14

1338 Sandvika

wenchebaro@kjernesunn.no

© 2019  - Kjernesunn.no 

 

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon